Review: Lady GaGa – The Fame Monster

In primavara ’08 aparea pe scena muzicala americana Lady GaGa, pe numele ei Stefani Joanne Angelina Germanotta, cu tot cu single-ul de debut, Just Dance. Cine banuia ca piesa aia simpla avea sa prevesteasca ceea ce urma sa devina GaGa in zilele noastre, si anume cea mai buna artista pop a anului. Clar. Clar, clar, clar.
Gabeeeh a privit-o cu scepticism pe GaGaaah. Cel putin Just Dance nu mi-a placut deloc, pe mine GaGa m-a prins cu Poker Face, al 2-lea single de pe The Fame. NU, GaGa nu e cantareata mea preferata, insa e clar ca femeia asta stie prea bine ce are de facut. Vestimentatii traznite, show-uri duse pana aproape de extrem, si o voce buna, rar vezi asta la o solista de pe filiera GaGai. Asadar, ca un rezumat al The Fame, primul si singurul album al GaGai, avem 12 piese. As fi pastrat primele 6. De altfel, din primele 6 piese de pe album, 5 au fost single-uri, si anume Just Dance, Poker Face, Eh, eh (Nothing else I can say), LoveGame si Paparazzi. Departe de a fi deci albumul meu preferat.
Trece o vreme, mai trece, GaGa peste tot. Pac. N-o mai vad pe GaGa pe la tv cam o luna dupa Paparazzi. Mmmm. Ma interesez si aflu, urmeaza un EP, The Fame Monster. Continuarea deci a albumului The Fame. Oare ce mai pregateste GaGa? Urmeaza sa aflu.
Lansat pe 18 noiembrie 2009 in Japonia, si pe 23 in State, Ep-ul si-a facut loc si in Pc-ul meu in perioada aia. Ascultasem Bad Romance, primul single de pe material, cu cateva zile inainte, si ghici ce, mi-a ramas instantaneu in cap! Sa analizam totul en detail.

The Fame Monster porneste la drum cu Bad Romance, de altfel dupa parerea mea, piesa de rezistenta a albumului. Intalnim o GaGa nehotarata in versurile ei, ”I want your love and I want you revenge, you and me could write a bad romance.” E clar, piesa pe tiparul ei. Beat puternic, versuri simple, acelasi ”Ga-Ga-urara” care se aude in multe, multe piese de-ale ei. Ah, si videoclipul pentru piesa e la fel de genial ca si piesa. Must listen.
In continuare avem ”Alejandro”. Daca in ”Bad Romance” GaGa nu prea stia ce vrea, aici avem o solista puternica prin versuri, care se decide, ”just let me go”. Ceva mai ”light” fata de Bad Romance, ”Alejandro” ne aduce si ceva mai español, numele tuturor invocati de Germanotta in cantec, si cateva cuvintele. Interesanta melodie, dar n-as alege-o ca single.
”Monster” seamana putin, putin cu ”Just Dance”. Refrenul e misto, dar trebuie sa astepti putin pana acolo. ”That boy is a monster”, ”He ate my heart”. Trebuie sa-ti ramana in cap. Si tocmai, pentru ca imi raman prea multe in cap dupa aceste prime 3 piese, ma apuca o usoara plictiseala. Sa vedem ce rezerva a 4-a melodie…
…Exact ce nu ma asteptam. Iata si o GaGa sensibila, care foloseste pianul in piesele ei, o GaGa nostalgica pe ”Speechless”. ”I’ll never talk again, oh boy, you’ve left me speechless.” Deja imi dau seama cum sta treaba cu melodia asta, nu e de GaGa. Poate ca impresioneaza pe cate cineva, nu pe mine. Mie imi place sa dau din picior cand ascult o melodie de-a GaGai.
Dupa cum urmeaza in ”Dance in the dark”. Piesa care trebuie facuta un single, urla ”Fa-ma single, fa-mi clip, ca sunt geniala!”. Intro-ul aduce enorm de mult cu Careless Whisper, a lui George Michael. Enorm de 80s-like, enorm de dansanta, enorm de GaGa, enorm de plina. Avem parte in melodie si de o ”invocatie” a GaGai catre divinitate, ”…Find your freedom in your music, find your Jesus…”. ”You will never fall apart[…]Together, we’ll dance in the dark”. Must listen, damn!
Piesa 6, ”Telephone”, ne-o aduce si pe Beyoncé. Alta cantareata care mie-mi place mult de tot. ”Telephone” nu e ceva foarte GaGa-like. In versuri aflam cum GaGa uraste telefonia mobila, cerand sa nu mai fie sunata de… un tip prea insistent. Partea lui Beyoncé mi se pare cea mai misto parte a melodiei. ”I shoulda left my phone, ‘cause this is a disaster”. Putem trece peste, nu?
”So happy I could die” este printre preferatele mele de pe EP. Refrenul e flawless, beatul e simpatic, si asta merge ca single, alaturi de ”Dance in the dark”. ”Happy in the club, with a bottle of red wine, stars in our eyes, ‘cause we’re a having a good time, so happy I could die. Be your best friend, yeah I’ll love you forever, up in the clouds, we’ll be higher than ever”. Minunat. Si cand ajung la ultima piesa, pac dau de…
”Teeth”. Mmm. Incepe ciudat. GaGa cere sa vada un… da… dinte. Show me your teeth, insista ea. Nu vrea bani, vrea sexul tipului. Strofa e bitchy, frumos e ce incepe de pe strofa. ”Tell me something that will save me, I need a man who makes me alright”. Se aude frumos. Desigur, nici strofele nu ma deranjeaza foarte tare. Aaaar putea si ”Teeth” sa devina single. Ah, si spun ca piesa nu seamana cu celelalte 7, nicidecum. Important e ca nu te plictiseste, cum face ”Speechless” de exemplu, alta piesa care nu urmeaza tiparul.

Asadar, punctele mele se distribuie astfel:

Bad Romance – 5/5
Alejandro – 4/5